tisdag 13 november 2012

Se november
















Jag tillhör inte den stora skaran som ser november som årets tråkigaste månad. Jag har svårt att värdera månader och årstider överhuvudtaget, de är en del av det naturliga kretsloppet. Förändringar som vi får anpassa oss och förhålla oss till.

Istället för att bara se mörker, väta och elände vill jag se denna tid som en möjlighet att ta det lugnare. En tid för reflektion och återhämtning.

Jag läste idag i morgontidningen om ett tips att "uthärda" november. Skribenten skulle ägna helgen åt shopping, bo på hotell och äta på restaurang. Kanske ett lovvärt tips för den rike och de som gillar en mer artificiell livsföring. Min mening är inte att moralisera, men att inte vilja se den årstid som den är är att som jag ser det ett fåfängt sätt att trycka bort den.

Men, vi lever i en konsumistisk tid som får sitt klimax kring jul. Genom att fjärma sig natur och årstid, menar jag att vi bara förstärker vår nedlåtande attityd till den.

En annan ödets paradox är ju just att vår ohållbara livsstil bidrar till växthuseffekt och klimatförändringar. I vårt fall handlar det dessutom om ännu mer regn och väta i november i klimatförändringarnas spår.

Se istället november som möjligheter till goda samtal, läsa böcker som väntar på att bli lästa och lyssna på den musik du gillar - och du, ta på dig lämpliga kläder, gå ut, det finns alltid upptäckter att göra...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: