fredag 2 december 2011

På Waynes café i Härnösand



På resa mitt i Sverige. Jag har gjort ett tillfälligt stopp i den lilla residensstaden Härnösand. Sitter på Waynes café i skydd från blåst och fukt från den eviga hösten som vägrar bli vinter.

Härnösand är den lilla staden som man oftast passerar förbi på väg norr eller söderut. En liten residensstad med lång historia i utloppet av Ångermanälven och Ådalens avfolkningsbygd.

Här finns en fin gammal stadskärna, en riksanstalt och den södra porten till Höga kusten. Här finns dessutom något som jag trodde var utrotat i de mindre städerna, en gammal biograf, som åtminstone till det yttre har den gamla designen bevarad. Dessutom känns caféet sin modernitet till trots tillbakalutat och lugnt. En lämplig plats att låta lite av min tid passera.



Kanske Härnösand är en behaglig stad att bli åldras i, vacker natur om hörnet, bevarandet av det gamla och ett ganska makligt tempo. Men, det är troligen inte så som stad och bygden omkring vill se på sin kommun. Hopp om framtida tillväxt och ny entreprenörsanda är troligen mantrat som kan ge ljus som i fornstora dar.

Jag får glädjas åt nuets ro och hoppas att den gamla biografen förblir livskraftig.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: