måndag 23 juni 2008

Två Sverigebilder



På färd efter Europavägen. Mot midsommar, havet och en lätt förväntan.
Plötsligt längs efter vägen med det hetsiga trafiktempot
Jag får anledning att lätta på gasen
Två Buddistmunkar i sin typiska lätta klädedräkt möter alla bilister till fots längs med vägrenen
Jag blir glad och upprymd på ett sällsamt vis
Lite senare längs med samma väg
Ett nymålat hakkors med sin främlingsfientliga text
Plötsligt känner jag mig nedsmutsad och befläckad
Två bilder av ett nuets Sommarsverige
Ett land som på gott och ont bjuder på allt fler kontraster
-Buddistmunkarna som med som med sin blotta närvaro sprider en känsla av fred och frid
-Hakkorset med de främlingsfientliga orden som uttrycker det motsatta, fientlighet och inskränkthet
Tack och lov är det bilden av buddistmunkarna som fortsätter att leva i mitt inre.
Jag önskar dem en lyckosam fortsatt vandring färgade av många goda möten.

2 kommentarer:

Knapsu sa...

Lustigt, jag såg korset och sedan mötte jag munkarna vid Baskerivägen. Måste ha passerat ungefär en timme innan dig.

Johan sa...

Munkarna gick ju på andra sidan vägen. Hoppas de slapp se eländet. Trist att denna nersmutsning har nått våra breddgrader