söndag 12 maj 2019

Det handlar om tuggmotståndet



 Att ha ett gott liv innebär även att äta nyttigt och hälsosamt. Frågan för min del blir allt mer aktuell i takt med min stigande ålder. Livet är ändligt, jag vill ha trevligt så långt det är möjligt och insikten om livets begränsning får då det jag stoppar i mig allt större betydelse.

Jag har sedan länge levt ganska hälsosamt. Måttfull med alkohol, ickerökare och motionerar regelbundet. Jag har dessutom en ganska bra karaktär i ätandet. Älskar god mat, men stoppar inte i mig för mycket. Sockret är dessutom en ganska liten parentes i mitt liv.

I klimatförändringarnas tid har dessutom en annan insikt satt bo  i mig. Jag bör dra ner på köttätandet och helst avstå helt och hållet. Egentligen är det inte så svårt. Industriproducerat kött är ofta ganska trist, smaklöst och dessutom dyrt. Lite tuffare blir det stuglivets alla grillkvällar som oftast innehåller kött, men tack lov finns det vilt som ett klimatsmart och godare alternativ.

Jag har länge brottats med fördomen att vegetariskt är lika med krångligt att tillaga för att det ska bli gott. Efter ha fått inspiration av vänner och många nya recept har denna fördom snabbt kommit på skam. Det kan var hur enkelt som helst att få till en god vegetarisk måltid som vid sidan av att vara nyttig dessutom är billig.

Jag gör flera vinster - äter hälsosamt, gör en insats för klimat och miljö och sparar pengar. Det senare är ju inte så dumt. Om några år blir jag pensionär och ska ha trevligt med mindre pengar. Ska jag då ha fortsatt trevligt är det bra att kunna dra ner på matkostnaderna.

Varför är det svårt att välja vegetariskt? jag tror att det handlar mycket om tuggmotståndet. Animaliska produkter bjuder ju mer tuggmotstånd än linser och bönor. Vi är så vana att det ska vara tuggmotstånd i det vi äter så det tar lite tid att ställa om. Men...omställningen är väl mödan värd. Du kan berikas med en ny smakvärld och framförallt gör du en miljö och klimatinsats.

Inga kommentarer: