söndag 7 april 2019

Unga i konsumtionshetsens spår



 Vad tycks om hipfaktorn på den unga killen ovan? Den unga killen är jag, 15 år gammal. Det var bättre förr sägs det ganska ofta. Det stämmer ganska sällan, men när det gäller att vara tonåring tror jag att det i flera avseenden var lättare att befinna sig på 1970-talet än idag. Det fanns mer av framtidstro, tillvaron var mer förutsägbar och konsumtionshetsen var fortfarande mer i sin linda.

Det har aldrig varit lätt att vara tonåring. Det händer massor med din kropp och med ditt inre liv. Självkänslan åker berg- och dalbana och du är nog sällan så skoningslöst ifrågasättande gentemot dig själv som då. Men - pryl och statusmarkörerna var inte alls så uttalade som de är bland dagens unga. Tittar jag på skolfoton från min högstadietid slås jag av hur ostylade min klasskompisar var. Det gäller även de mest utmanande tjejerna. Visst var de med den tidens mått mycket mer måna om sitt yttre än många av oss killar, men det var på en helt annan nivå än idag.. Kläderna var aldrig något som exkluderade någon.

När jag läser en artikel i gårdagens DN blir jag nära nog mörkrädd. Den är skriven med anledning att fler unga rånas på sina märkeskläder. Att en tonåring går omkring med en jacka för 8000 kronor är inget  ovanligt. De elever som intervjuas säger att det finns skolor där du måste ha vissa typer av märkeskläder för att bli accepterad. Det här är visserligen Stockholm, men det skulle lika gärna vara Luleå. Det finns elever som rånats på sina dyra kläder även här.

Vi lever i ett fullkomligt ohållbart konsumtionssamhälle. Allt fler har insett det och en del försöker även ändra sina vanor...men det går alldeles för långsamt. Hoppet står till den unga generationen som än mer riskerar få ta konsekvenserna av vår ohållbara livsstil. Allt fler unga reagerar också...med Greta Thunberg i spetsen. Men - jag är rädd att den stora majoriteten tonåringar lever fortsätter att leva som inget har hänt. Artikeln i DN tyder på det. Sorgligt. Vår tid behöver mer av fler ungas klokskap och djup än ytlig fernissa som till slut får alla fasader att rämna...


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Är rädd för att det du skriver i sista stycket om den stora majoriteten, kommer att fortsätta att vara det ett bra tag till.

Tyvärr.

Johan sa...

Så är det nog...fernissa är inte så lätt att ta bort.