söndag 27 januari 2019

Isvägspromenad



 Det är söndag och det är slutet av januari. Några kanske fortfarande går till kyrkan för lugnet och stillheten. Jag finner lugnet efter Luleås fina isväg.

Jag är helt nära staden, men nästan helt lugnt och stilla. Längs med denna väg går många lulebor, men idag möter jag få. Dagen är vacker. Visserligen är det minus 22 c, men vinden obefintlig så rätt påklädd är dagen gjord för många steg ute i det fria.

Detta är januari av bästa märke. Kall, stilla och lugn. I en alltför överhettad tid är årets januari normal, ja, faktiskt lite kallare än normalt. Det hör numera till ovanligheterna, så det är bara att känna glädje inför att de positiva klimatundrens tid ännu inte är förbi.

Under vinterns kallaste tid är dessutom ljuset på allvar tillbaka. Solen värmer ännu inte, men den rör sig nu ovan trädtopparna som en tydlig påminnelse om den tid som är att vänta.

Tills dess fortsätter jag att njuta av årstidens lugn och skönhet. Den rymmer tillräckligt av de förväntningar jag har på livet...



Inga kommentarer: