måndag 21 januari 2019

Staden i mitt liv



 Jag går igenom staden för att göra lite inköp och lämna igen böcker. Staden är lugn, ja, nära på tom på människor. Kanske är inte så konstigt då det är -25 c och och vinden ligger på vid korsningarna som den bara kan göra på vintern i Luleå.

Luleå blev den vuxna platsen i mitt liv. Jag har bott här sedan 1987 och räknar mig numera som lulebo och norrbottning.

Alla väljer vi mer eller mindre våra platser. Platser där vi lever, där verkar och förhoppningsvis lever meningsfullt och gör gott. Luleå blev för mig platsen. Det var ett aktivt val. Jag har aldrig ångrat det. Staden  och mitt liv här har hittills erbjudit det mesta som är vanligt i våra liv - glädje, sorg, lycka, besvikelser, relationer, separationer, vänskap och nya upptäckter.

Men, platsen är just en plats. Ett hem är något annat. Platsen är alltid underordnad hemmet. Hemmet återfinns hos dig själv, oberoende av plats. Platsen som i mitt fall är Luleå kan ge struktur och mening åt mig och det hemmet jag har inom mig.

Luleå är en bra plats att finna liv och mening i. Den är lagom stor med allt det där utbudet jag behöver och naturen återfinns inte långt borta. Här kommer jag fortsätta att odla mitt inre hem...det är just en lagom stor plats att gå vilse i där det alltid är lätt att hitta tillbaka, hitta hem igen...


Inga kommentarer: