söndag 25 november 2018

Vidder av is och ljus



 Skönheten sitter som bekant i betraktarens öga. När mitt betraktande öga ser massor av skönhet i månaden november så höjer nog de flesta på ögonbrynen.

Min blick ser en hel del skönhet under årets mest föraktade månad. Novembers mjuka ljus ger många fina upplevelser. Kanske inte storslagna...jo, emellanåt även upplevelser av mer storslaget slag.

Dagens vandring på isen var verkligen storslagen. Det är mycket sällan man kan gå på dessa blanka isvidder  i Sveriges nordliga hörn. Normalt har snön redan bäddat in hela landskapet när november går mot sitt slut. Nu går jag bokstavligen på vatten. Tystnaden är min trogna följeslagare, om det inte tjuter till i isen eller vinden drar genom tallskogen.

Dagens skönhet är kort. När det börjar skymma behöver jag inte vänta länge på månljuset. Just nu är det ljust hela dygnet, försiktigt ljus - riktigt fint novemberljus!


Inga kommentarer: