onsdag 24 januari 2018

SJ - en hårt prövad vänskap



 Ni som följer min blogg vet att jag regelbundet skriver kring vår miljö, klimat och hållbarhet. Redan långt innan jag började att tänka i dessa termer, som barn, gillade jag tåg. Drömmen att få resa med tåget blev alltid sann då vi varje sommar reste med nattåget till övre Norrland för stugvistelsen.

Att åka tåg gillar jag fortfarande även om de flesta resorna numera går söderut då jag bor i Luleå. Men, den långa vänskapen med tågen och SJ har med åren blivit allt mer kantstött. Skälet är att tåget sällan kommer fram i tid. Vid juletid gör jag varje år tågresan ner till barndomsstaden Gävle. De gånger tåget har kommit i utsatt tid har varit minst sagt lätträknade. Oftast har det istället mer handlat om hur många timmar försenat tåget skulle bli.

Ganska bekymmersamt, tycker jag. Naturligtvis därför att det är trevligt att komma i tid, men i synnerhet problematiskt därför att just tåget är det överlägset miljö- och klimatsmarta färdmedel vi har.

Den vanligaste anledningen till förseningar brukar vara lokskador. Det verkar vara mycket mer illa ställt med vår lokpark än bilarna som går längs våra vägar...och för att inte tala om miljövärstingen flyget. Hur ofta hör du talas om skador på flyget. Ytterst sällan och tur är väl det...

Tänk om vi underhöll våra lok lika bra som våra flygplan och tänk om räls, växlar och signalsystem fick det underhåll som krävs för en driftsäker tågtrafik...?!

Det pratas ofta om vilka infrastruktursatsningar samhället ska göra. Vad gäller transporterna borde svaret vara givet. Tåget är och kommer att förbli en miljö och klimatvinnare i utklassningsstil.

Man brukar säga att gammal vänskap aldrig rostar. Hoppas det blir så, men då kommer det krävas en helt annan syn och poltik på transporter och vår järnväg.

Inga kommentarer: