söndag 7 januari 2018

Min klimatkoll



 Det är ett nytt år. Vare så jag vill det eller inte måste jag rikta blicken framåt. Jag lever, är människa och fortsätter att göra mina avtryck på Jorden.

Inte utan anledning handlar nutiden mycket om klimat och miljö. Människan påverkar med sin framfart Jorden allt mer. Ja, vi påverkar den så mycket att den har fått benämna en ny geologisk  tidsålder - Antropocen. Med andra ord kommer vi med vår framfart göra avtryck på jorden under många miljoner år oavsett om vi blir kvar som art eller inte.

Med vår nutida framfart tyder mycket på att det inte kommer gå så bra för oss människor på Jorden. Problemet är att det drabbar inte dig och mig i någon större utsträckning, men framtida generationer kommer att få betala ett oerhört hög pris om vi inte ändrar vår livsstil.

Inspirerad av de kända idrottarna Björn Ferry och Heidi Andersson, som har blivit Storumans klimat och miljöambassadörer, har jag gjort min egen klimatkoll på Klimatkontot.se. För att leva på sikt hållbart får vi släppa ut någonstans mellan 0,7-1,5 ton koldioxid per år. Det genomsnittliga värdet om vi slår ut alla människor på Jord är i dagsläget 6 ton.

Jag gjorde klimatkollen med nyfikenhet och med en viss förhoppning att ligga någorlunda bra till. Resultatet då? Jo, i det här avseendet är jag en världsmedborgare. Mitt utsläppsvärde låg på just 6 ton. Smickrande? Knappast. Visserligen låg jag under genomsnittssvenskens utsläpp på 8 ton och definitivt lägre än amerikanen med sina 15 ton. Men, det var ändå nedslående. Jag flyger inte mycket, mina bilresor går i huvudsak till stugan utanför Arjeplog, jag äter mycket sällan nötkött och konsumerar prylar och kläder i så liten utsträckning som möjligt.

Det här var en tankeställare. Jag kan säkert komma ner några 100 kg i utsläpp genom att göra ännu fler medvetna val, men mycket är utanför min kontroll. Det senare beror bl a på hur vi bygger vår infrastruktur. Troligen måste vi dessutom drastiskt sänka vår levnadsstandard. Ju mer vi tjänar desto mer konsumerar vi - en konsumtion som skadar klimat och miljö. De bästa miljö och klimatambassadörerna är de fattiga. Ett ofrivilligt engagemang, men ändå. Så illa är det...

Testa gärna att göra klimatkollen. Kör du mycket fossilt, flyger ofta och gillar nötkött...ja, då ligger du illa till. Vi har alla en mycket lång väg att gå...

3 kommentarer:

Unknown sa...

En så bra tankeställare.Måste beräkna mina utsläpp och försöka minska den under 2018!

Johan sa...

Jag räknar med en viss reduktion på mun klimatpåverkan det här året. Så mycket kläder som jag köpte i fjol har jag inte gjort på länge.

Johan sa...

Jag räknar med en viss reduktion på min klimatpåverkan det här året. Så mycket kläder som jag köpte i fjol har jag inte gjort på länge.