söndag 4 juni 2017

Kommunal sumpskog



 För det mesta planerar och utför kommunen sina uppgifter på ett oklanderligt sätt. Som kommunalanställd vill jag tro att det är så, även om jag vet att det ibland går lite långsamt i en stor organisation och kan bli tokigt någon gång.

Men, det är inte bara den politikerstyrda verksamheten som kan ställa till det. Ibland är det lite si och så med samverkan över förvaltningsgränserna.

För några år sedan gjorde kommunen klar en fin vandringsled som börjar på Ormberget för att sedan ta dig ut på Hertsölandets naturreservat. Det är en fin led med en mosaik av den kustnära landskapets olika naturtyper.

Men som sagt, ibland blir det bara fel. Ganska kort efter att leden och dess skyltning färdigställdes gjordes hygget som bilden visar precis vid skylten "sumpskog". Troligtvis av en en annan verksamhet inom kommunen, då kommunen äger marken. Den rätta benämningen borde ju därefter vara "hygge".

Jag skrattade lite åt malören som gjordes för flera år sedan. Jag tänkte i mitt stilla sinne att kommunen flyttar skylten hundra meter längre fram där sumpskogen står kvar, men icke, den står där den står.

Den pedagog som ska ska gå ut med sina elever i skogen får en pedagogisk utmaning....eller är det ett uttryck för vår tids alternativa fakta. En sumpskog är en sumpskog oavsett var vi ser.

Ett exempel på bristande kommunal logistik. Lite pinsamt tycker jag, även om det inte skadar någon. Låt oss hoppas att det fungerar bättre inom skola, vård och omsorg....

2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

När logikskt tänkande är bristvara.

Johan sa...

....eller var och en som blickar ut från sitt tunnelseende