torsdag 26 november 2015

Håret som utställningsobjekt



 Hår kan användas på annat sätt än att pryda våra huvuden. För mig med hår som bristvara blir det där med andra användningsområden lite extra intressant.

Sarah Oja hade för en tid vernissage på sin utställning i konsthallen. Just håret intar där en central plats. Här pryds väggarna med ett antal inramade tavlor av riktigt hår i lite olika färger.

Onekligen ett annorlunda och djärvt grepp. Betraktandet av dessa hårskapelser kan föra våra tankebanor på olika sätt. Konsthallschefen tänkte på judeutrotningen och alla avklippta hår. Jag för min del lät fantasin drar iväg i helt andra och mer positiva banor. I bilden ovan ser jag ett avskalat vinterlandskap med en bergskedja som sticker upp ur allt det vita. Bilden nedan tycker jag närmast för tankarna till erotiken.

En kul utställning. Besök den gärna. Låt hårtussarna öppna dina ögon för något annorlunda...


Inga kommentarer: