onsdag 7 januari 2015

Längtan efter den reklamfria zonen...



















Jag skrev för en tid sedan om vår tids storebror - kapitalet som bevakar alla dina handlingar på internet....och som sedan oavsett vad du tycker trycker på dig reklam baserat på det användarmönster du har. Det hela kan verka oförargligt, men du och jag utsätts faktiskt för en indoktrinering vi aldrig bett om.

Ett klick i Googles sökmotor räcker. När jag för en tid sedan ville få lite information om Chiafrön fick jag förvisso informationen, men sedan dess dessutom en reklamarsenal utan motstycke kring denna produkt och annat som anses hälsofrämjande. Nu har det gått en månad sedan sökningen, men reklamen fortsätter i förminskad styrka.

Antar att den kommer att förfölja mig till jag gör en ny sökning av annan produkt...då drar väl en ny arsenal igång.

Det detta reklamkapital inte vet är att jag är nära nog immun mot reklam...ska jag köpa något försöker jag bilda mig en egen uppfattning om produkten och jämför noga och kritiskt innan det blir något köp.

Men... har jag någon önskan inför det nya året så skulle det vara en reklamfri zon på internet. Jag skulle t o m kan lägga en slant för att slippa eländet...precis som den gången jag blev premiumkund i musikstreamingstjänsten Spotify för att slippa reklamen.

Inga kommentarer: