fredag 21 november 2014

Den hopplösa religionen
















I lokaltidningen kan jag läsa att frälsningsarmén har återuppstått i Luleå. Vi krigar för Jesus, säger det unga paret entusiastiskt. Jag tror att detta unga par är ytterst vällovliga människor som verkligen tror på sin mission. Men samtidigt är just deras uttalade ord så typiskt för så mycket av religiöst liv...en armé som krigar för sin sak.

Vi blir till genom språket, så orden är mycket mera laddade än vad vi tror. Jag tror inte att de unga fräsningssoldaterna är beredda att att döda för sin sak...men det är ju just det religionen har gjort och i högsta grad gör. Jag har mycket svårt för religiösa yttringar överhuvudtaget...om det än må vara Islamska statens barbari, katolska prästers sexuella övergrepp och staten Panama som sätter kvinnor i fängelse sedan de gjort aborter efter våldtäkter.

Som jag ser det handlar religion i första hand om maktutövning, att bevara patriarkala strukturer och ett gammal utvecklingsfientlig ordning. Religion är inte lösningen på Världens alla problem...jag skulle snarare vilja säga att olika religiösa företeelser utgör en av Världens verkliga hot.

Bevare oss från religionen. Jag är ingen ateist, men skilj tro och religion åt. Du kan tro, utan att bekänna  dig till någon religion Jag vet inte om det finns något paradis, men jag vet att det finns så mycket paradisiskt vackert på vår planet som riskerar förloras för all framtid. Ett av av de största hoten är just religionen och den patriarkala ordning den representerar. Bevare oss för religionen...


3 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Hear hear ....

Håller med dig till 674 %. Minst!

Unknown sa...

Hållet med dig Johsn!

Johan sa...

Jag tror vi är många som gör en liknande bedömning - att religiösa idéer är en destruktiv broms och hot mot vår Värld. Jag kan fråga mig varför vi inte pratar om det mer...