måndag 29 september 2014

Lycka





















Vad är lycka? Frågan är nog en av de med större dignitet som vi människor ställer. Troligen är svaret lika mångskiftande som mänskligheten själv. Att bara befinna sig i en välmående och skyddad del av världen är en del av det jag vill kalla lycka.

Det är kanske lättare att säga vad lycka inte är....prylar och konsumtion, upplevelser i kvantitet utan närvaro och ett allt för stort behov av att bli sedd och bekräftad.

För mig är lycka av mer hållbart slag att göra upprepade vandringar i naturen  i välkända marker. Idag är jag en lycklig människa. När jag gör vandringar i välbekant terräng sprider sig en förväntan och vällust. Glädjen att se naturens rörelse och långsamhet är evig. Som att betrakta den lilla tallen på den gamla stubben som bara funnits och beskådats år efter år. Nu har den tappat sina sista barr, men den kommer säkert följa mig till livets slut.
















Lycka är att sitta med korvsmörgåsen och kaffet med blicken ut över vattnet och lyssna på skogens spretiga vindsymfoni.

Lyckan kan finns just där du är. Den ska inte uppfinnas eller sökas. Den finns i din närvaro...

Inga kommentarer: