onsdag 5 juni 2013

Världsbilder

För en tid sedan tog jag min dagliga promenad runt udden. Det var en av dessa fina kvällar som vi begåvats med på senare tid. Den stadsnära naturen bjöd in på försommarens allra ystraste vis med grönska, blommor, dofter och fågelsång. Jag och en del andra i min generation delade denna kvälls fina upplevelse, nuet och en aspekt på det vi uppfattar som skönt och vackert.

Också den yngre generationen delade kvällen, de tog ett kallt bad, spelade strandvolley och några drack öl vid en grillplats. Sedan fanns de unga som promenerade liksom oss, men till skillnad från oss som passerat de femtio hade de naturligtvis mobilen med, inte bara med, utan för vissa tog deras smartphones all uppmärksamhet i anspråk. En tjej kom gående mot mig. Hon var så uppslukad av vad som hände på den lilla bildskärmen så jag fick ta ett steg åt sidan får att hon inte skulle gå på mig.

Världen förändras. Jag vet inte om det är mot det bättre eller sämre. Jag vill förstås hoppas mot det bättre. Jag kan i alla fall konstatera att vi är olika och ser världen på olika sätt. En ung tjej som ser världen genom en liten bildskärm och en medelålders man som tittar på vattnet och den nedåtgående solen. Sedan vad allt detta i förlängningen gör med oss människor kan vi alltid spekulera om, men det får bli en annan gång.

Inga kommentarer: