tisdag 22 januari 2013

Ett konstverk




















C Göran Karlsson är en mycket väletablerad konstnär, men helt okänd för mig innan han ställde ut på konsthallen.

Det kan ha sina förtjänster att bli äldre. I mitt fall innebär det att jag vågar öppna mina ögon allt mer och uppskatta det som vid ett första påseende knappast låter sig begripas. Den abstrakta konsten har jag tidigare lätt avfärdat med att den inte berör mig. När Göran mycket frikostigt berättade om sitt skapande och sin utställning väcktes nyfikenheten av det till synes nonfigurativa.

Bra konst bär på en berättelse, en berättelse som är unik för betraktaren. Just bilden ovan berättar för mig om samtiden. Människan som jag ser skymta där i färgspelet döljs i den tid som i vår. En tid som är färgrik och fylld av möjligheter och val, men också en tid där hon lätt går bort sig. Alla färger och möjligheter kan bli bli tillvarons fängelse för den som tappat orienteringen eller helt enkelt inte bereds plats.

Bra konst kan bli politisk utan att han den avsikten, då har konstnärens lyckas med sin skapande avsikt...

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,


Inga kommentarer: