söndag 16 december 2012

Mot en lång helg



Imorgon gör jag sista arbetsdagen på ett tag. Så här under årets mörkaste tid tar jag mig en bra bit söderut mot ett ljusare landskap. Jag ser fram emot fina dagar med sol, värme, god mat och  dryck, men även längre vandringar i det omgivande landskapet.

Oavsett vad vi väljer att göra under de långa helgerna som står inför dörren är det viktigt att det blir tillfälle för vila, reflektion, återhämtning och möten med de vi tycker om. Tillvarons ekorrhjul tenderar att gå allt fortare och det är lätt att tappa fotfästet.

Molnen som hopar sig längs med horisonten är inte heller av det ljusa slaget, ett Europa i gungning, en tilltagande främlingsfientlighet och det allt mer överskuggande klimathotet som i värsta fall kan sätta punkt för allt.

Oavsett om vi firar jul i ett mörkt eller ljust yttre landskap är det viktigt att vi låter vårt eget ljus leda oss, samtidigt som vi inte räds det mörker som alltid finns i ljusets skugga.

Skön musik är bra "hälsokost" för själen. Som julskiva rekommenderar jag starkt Bill Fays "Life is people". Det är återhållsam skön musik med tänkvärda texter när det är som bäst. Har nu tillgång till Spotify klickar ni på länken till höger, lägger er i Soffan  och njuter av tonerna.

Ha en skön helg, konsumera mindre och var mer!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för musiktipset! Har just lyssnat på Bill Fays "Be at Peace With Yourself". Oerhört vilsamt och skönt lugnande. Det var en ny bekantskap.

/Frede

Johan sa...

Kul! Det är tur att jag har kamrater med det breda musikörat som kan tipsa om pärlor...