fredag 3 februari 2012

Playa de la Guancha



Så har då hela Sverige fått en riktig vinter. I södra Sverige krånglar tåg som vanligt när kylan slår till och bilarna har svårt att hålla sig på vägarna. Det är som att vi lever i nån sorts artificiell bubbla, varm och god, som spricker så fort de naturliga elementen pockar på.

Här i norr är det lugnare. Utanför köksfönstret är det -31.3 c. Här innanför lever jag en min lilla skyddade lägenhet och njuter till Bon Ivers musik. Här är verkligen kylan påtaglig. Visst pratar vi om den, men få klagar. Det är ingen katastrof med stora rubriker som utspelar sig. Ett vintrigt normaltillstånd, mycket mer normalt än decembers många regniga dagar.

Men, visst kan även jag längta bort till andra breddgrader denna tid. Det relativt orörda landskapet finns inte bara här i norr. När jag för drygt en månad sedan besökte La Gomera, en av de mer oexploaterade av de kanariska öarna, såg jag att det vid sidan av turiststråken fanns många ensliga platser. Platser som fortfarande lever sitt eget liv. Playa den la Guancha är sådan plats, 6 kilometer från den lilla staden San Sebastian.

Jag och min kamera, alldeles ensamma på stranden. Njut, känns lite av solen, värmen och stillheten....

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer: