lördag 7 januari 2012

Feministisk avgång, eller...?


Längs med leden där jag gjorde mina iakttagelser

Under mina fotvandringar på den kanariska ön La Gomera blev jag varse en ny företeelse bland vandringsfolket. Jag mötte flera fotvandrare, både ensamma och par. Bland paren uppträdde ett återkommande fenomen – kvinnan som går med lätta steg upp längs med branterna och mannen ett antal steg bakom med flåsande med tung ryggsäck. Kvinnorna var rakryggade med ett leende på läpparna medan männen närmast såg betryckta ut En feministisk triumf eller en jämställdhet som har gått över styr? Undrar vad Gudrun Schyman skulle tycka om detta.

Den s. k. manligheten blev dock med råge upprättad då jag samma dag satt på ett café och intog min dagliga espresso. Ett tysk par satt intill, han med ölet, hon med vinglaset. När mannen druckit ur sin öl så var det dags att bryta upp. Att kvinnan satt där med ett halvt vinglas kvar tog han ingen hänsyn till. Han var ju färdig. Kvinnan stjälpte snabbt i sig resten av vinet, då mannen med raska steg gick från caféet.

Så ni män som är oroliga för en framtida manlig underordning kan ännu vara lugna, det tycks finnas många motkrafter.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: