söndag 11 september 2011

Den 11:e september....

....för 10 år sedan satt jag på Midlanda flygplats. Flygplanet jag skulle ta mot Luleå var försenat. Jag blev sittande med min skrivarbok alltmedan bilderna från terrorattentatet mot Word Trade Center visades på TV-skärmarna om och om igen. Stämningen var minst sagt overklig. Jag sittande på en liten inrikesflygplats medan delarna av vår världsordning på ett ögonblick hade skrivits om. Världen krympte, rädslan växte. Det var omöjligt att ta in vidden av det hela.

Nu 10 år senare sitter vi med en annan utblick, läser artiklarna och hör alla mer eller mindre välgrundade kommentarer hur attentatet påverkat världen och synen på vi och dom andra.

För det är det som har skett. Polariseringen har och rädslan har ökat. Ordet taliban väcker inga muntra tankar, tyvärr hos många inte heller ordet muslim. USA har som vanligt agerat världspolis och resultatet hittills inte så smickrande.

Det stora landet i väster borde ta lärdom av det mycket mindre landet i vår närhet - Norge. Efter de avskyvärda attentaten i somras var det försoning och samling som var budskapet, inte hat och hämnd.

Avskyvärda handlingar kan aldrig lösas med hämnd, det borde historien ha lärt oss. Norge är ett lärande exempel, låt oss hoppas att vi får fler......

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: