fredag 30 september 2011

Bilden och jag



Vad som är konst har det nog skrivits många spaltmeter om. Jag ska inte bidra mer till den diskussionen. Jag stannar vid att konst jag gillar är det jag tar till mig. Jag vill bli rörd, berörd och väckt. Jag behöver inte alltid förstå då känslan kan verka på ett annat plan.

Konst är mycket mer än måleri, även om en stor del av konsten utgörs av just måleriet. Målningarna kan vara meterhöga dukar eller som den lilla målningen du ser- 10 cm2, målad av min fru Lotta.

I det här fallet saknar storleken betydelse. Även den minimalistiska målningen kan ge samma känsla av rymd och innehåll som den allra största. Lotta har gjort tre målningar av samma storlek, men det var framförallt denna som jag direkt tog till mig.

Vad är det då som händer? Det rör om i mig och jag kan direkt spegla mig i målningen. Där sitter Johan, tänker jag. Den inåtvända del av mig som vänder sig bort från världen, samtidigt som just denna värld söker återknyta kontakten med mig.

En bild som berör - vad tänker du på?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

3 kommentarer:

Bella sa...

Jag kan också på något sätt relatera till den här bilden. Till en del av mig själv. Där jag är som mest osäker och de som inte går att sätta ord på,de känslor som inte går att förklara för någon annan.
Något flummigt kanske, men det finns verkligen ett uttryck i den här bilden och den väcker många känslor

Johan sa...

Det är just detta att inte kunna sätta ord på allt man känner och upplever är det som gör bra konst så speciell

RPainter sa...

Jag tycker också mycket om denna bild.