tisdag 31 augusti 2010

Veden



Här ligger sommarens skörd i väntan på att staplas i vedboden. Samma ritual varje år. Några träd som fälls, de fällda träden som kapas och sedan klyvs i lämpligt stora bitar. Undrar hur många klabbar det är i år, 1000 eller kanske 1500?

I vår stuga Grova går det mycket ved. Ved för uppvärmning, ved till vattenvärmaren och ved till bastun. Den mängd ved som ska staplas räknar jag med ska räcka ett år.

Jag gillar att arbeta med veden. I min kamerala arbetstillvaro är det svårt att se direkta konkreta avtryck efter en arbetsdag. Arbetet med veden är däremot mycket konkret. Jag ser direkt och indirekt resultat av min handling, vedhögen som växer och den god värme som sedan sprids från kaminen.

Kanske får jag kontakt med något ursprungligt när jag arbetar med veden. Redan grottmänniskorna högg sin ved för att hålla värmen och i det gamla bondesamhället gällde det att samla i ladorna för att klara en lång och kall vinter.

Jag lever i en helt annan tid och ett liv som i många stycken är alltför artificiellt. I mitt arbete med veden kommer jag i kontakt med något annat, en liten, men nog så viktig kontakt.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: