tisdag 24 augusti 2010

Överkalix



Befinner mig i Överkalix. I dagarna gästas den lilla kommunen av Rolf Lassgård och Peter Stormare för en filminspelning. Dessa har jag ännu inte sett. Däremot har jag sett en hel del annat intressant. Överkalix tycks vara kommunen som hyllar retro. På sin glans dagar under 40 och 50-talet bodde 10000 människor i kommunen. Idag finns här knappt 4000 och om man får tro ungdomarna så är det mest gamlingar. För att få en känsla av det som var finns här en del kvar från den gamla tiden då sågverken blomstrade och jordbruken avlöste varandra längs älvdalen. Här finns caféet som har kvar orginalinredningen från 40-talet. Knappast sittvänlig för den som vill äta, men på den tiden dracks väl mest kaffe tillbakalutat med en cigarrett i mungipan. Här finns den gamla k-märkta korvkiosken från samma tid utrustad med både herr och damtoalett. Här finns även ett museum med mängder av gamla traktorer i det fria på en äng. När jag på kvällen gör en kort promenad genom byn får jag följdriktigt se den senaste retroprylen, en gammal jukebox från tidigt 50-tal som ska inhysas på puben.



I en tid av flyktighet och där saker närmast behandlas som engångsartiklar mår jag bra över den goda vård som finns över det som en gång var. Ännu bättre vore om det fanns en framtid i den vackra bygden för alla ungdomar så att de inte flyttade till den stora staden i söder….

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Ella sa...

JUKEBOX-länge sedan jag hörde det ordet.
Minns mitt första möte med detta "underverk"-på GeWes cafe i Arjeplog(nuvarande Mathörnan

Johan sa...

Det är trevligt att vårda sina minnen och bli påmind om det som var....