måndag 22 juni 2009

Lobbyister

Det är ett känt faktum att EU-parlamentet emellanåt dräller av lobbyister. De är nog mångdubbelt fler än parlamentarikerna själva. Jag har varit väldigt skeptisk mot dessa påputtare som ofta med en stark ekonomisk ställning kan värna sina ibland ganska suspekta intressen och ställa den demokratiska processen ur spel.

Vid mitt Brysselbesök fick jag lära mig något nytt. Lobbiyster kommer inte bara från kapitalstinna imperier som vill kunna fortsätta med en miljöfarlig verksamhet. Lobbyister kan också vara organisationer och verksamheter som är finansierade av vår offentliga sektor.

Ett exempel på det sistnämnda är North Sweden – Europakontoret för Norrbotten och Västerbotten. Vid vårt besök träffade vi anställda på detta kontor. Detta var en för mig helt okänd verksamhet. Min bild av lobbyister blev lite mer nyanserad. Det finns faktiskt verksamheter som verkar i det godas tjänst och i våra nordliga läns intressen. Detta kanske är något för alla EU-skeptiska norrbottningar att ta sig en funderade över. Det kan faktiskt vara så att det inom EU finns ett större intresse för våra frågor än från den nationella rikspolitiken som utgår från Stockholm. 08-or är ju och förblir 08-or. Läsa gärna mer om North Sweden på deras hemsida (klicka här).

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: