söndag 17 december 2017

17 december 2017, utdrag ur dagboken - snart klimax i julshoppingen



 Ni som följer min blogg vet att jag har mycket svårt för den där osunda shoppingen. En shopping som tär på Jordens resurser, klimat och miljö.

Just så här veckorna innan jul slår den där osundheten alltid nya rekord. Vi shoppar och stressar till oss varor som vi oftast inte behöver. Vi tycks aldrig bli tillfredsställda, utan missbrukar inköp likt den beroende tar för mycket alkohol eller socker.

I någon mening är vi alla shoppare, även jag, men vill nog tillstå att 9 gånger av 10 är det saker som jag verkligen har nytta av. Jag är en sån där sällan shoppare.

 I vår digitaliserade värld håller ju företagen koll på ditt konsumtionsbeteende. Mina kollegor på jobbet har på senare tid berättat om alla s k erbjudande de får via sina mobiler. Det brukar handla om sådär 20% rabatt på någon vara. Sedan vet vi ju alla att dessa rabatter väger lätt efter jul då det mesta säljs ut för halva priset eller mer.

För egen del brukar jag få ett återkommande erbjudande i mobilen - rabatt på Apoteket. Känns tryggt. Jag börjar ju komma upp i allt mer mogen ålder och Apoteket antar nog med rätta att jag med åren kommer att bli en allt trognare kund hos dem.

När det gäller övrig shoppning innan jul så tar jag det väldigt lugnt. Någon gång efter nyår blir det halva reapriset och då kanske jag slår till med en skjorta!

Inga kommentarer: