måndag 8 maj 2017

Om en skändad historisk kulturplats



 Efter ha haft en härlig helg i viddernas land i min stuga blev jag snabbt återförvisad till dagens politiska verklighet när jag slog upp söndagens Dagens nyheter. Jag läser en längre artikel där Sverigedemokratiska Jimmy Åkesson håller hov i Gävles Folkets hus där han smutskastar socialdemokratin i allmänhet och det han kallar den liberala vänstern i synnerhet.

Att detta får ske i min barndomsstads Folkets hus är illa nog...denna tidigare samlingspunkt för socialdemokratin och fackföreningsrörelsen. Vad som är ännu värre är att det sker i den gamla biografen. Denna biograf som blev platsen och startpunkten för en progressiv filmrörelse - Bio Kontrast som bl a min far var med och grundade under sent 1960-tal. Bio Kontrast signum var att sprida kvalitativ film utanför storstädernas biografer och var lite av vår tids Folkets bio.

Att ett parti med nazistiska rötter tillåts få sprida sina idéer på denna kulturplats är skamligt och gör ont inom mig. Jag är tacksam över min far slipper åse detta...men det säger tyvärr alltför mycket om vår tid där inget längre tycks vara heligt. Herr Åkesson har säkert ingen aning om vilken plats han trampar på...men ju mer han tillåts äta sig in i det kulturpolitiska vardagsrummet görs allt det han står för något vanligt, trivialt och allmänt accepterat. Inget kan vara farligare än så....därom talar den historiska erfarenheten. När demokratin släpper in de bruna tar de för sig allt mer...för ränderna, de bruna, finns där, oavsett var de säger...

Den liberala vänster som Åkesson häcklar får senare på kvällen sin revansch i det franska presidentvalet. Så pappa - det finns hopp trots allt!

Inga kommentarer: