torsdag 23 april 2015

Sockerfabriken



En av de få självklarheterna i livet är att vi blir äldre och den utmätta tiden krymper. När man som jag är 50-plussare kan just sådant uppta mina tankar ibland.

Så mycket viktigare blir då få ut det bästa av det jag har kvar...med andra ord blir sådant som att vårda hälsan något som står högt på dagordningen. Jag har nog i vuxen ålder skött mig ganska bra på den punkten. Motionerat regelbundet, druckit måttligt, undvikit tobaken och ätit hyfsat hälsosamt.

När det gäller det sistnämnda, d v s maten har jag nu bestämt mig att höja nivån ytterligare. Hädanefter så ska det bli mindre kolhydrater och socker. Lite mer LCHF-inspirerat alltså. Jag brukar sällan vara av det helt renläriga sorten, så det blir någon variation av LCHF-light.

En upptäckt jag redan har gjort är även jag lider av sockerberoende, en lindring form, men dock. Jag brukar nästan aldrig äta godis, dricker absolut aldrig läsk och brukar vara försiktig med sockret. Den enda slutsatsen som går att dra är att det är tillsatt socker i väldigt många varor vi äter, ofta utan att vi tänker på det. Läser du det finstilta på förpackningarna så hittar du sockret på de flesta ställen. Inte bara limpan och i muslipaket som det kan vara lätt att tro. Faktum är att våra matbutiker är rena sockerfabrikerna. Sådant som räknas som godis (som innehåller mer än 20% socker) finns definitivt på många fler ställen än på godishyllorna.

Hälsosamt är det inte och grundlurade är de flesta av oss. Nu har jag påbörjat en annan matresa och tänker åtminstone bli mindre lurad. Det känns utmanande och spännande. Dags att upptäcka nya smaker och dofter...kul.

Inga kommentarer: