måndag 14 juli 2014

Kvällstur på Akkelis
















Solen och värmen har varit en följeslagare under min senaste vistelse i Grovastugan. Jag har fått skruva ner vandringsambitionerna betänkligt. Men när en av dessa varma dagar blev kväll gjorde jag en vandring upp på lågfjället Akkelis.

Akkelis är en för mig outforskad terräng knappa milen utanför Arjeplog. Vandringen var värd all svettig möda. Omgivningarna kring Akkelis är avsatt som naturreservat för de fina obrutna skogarnas skull. Den som vill se typisk fjällnära natur är Akkelis trevliga och lättvandrande terräng väl värt ett besök.
















Här möts jag av en mosaik av gammelskog av framförallt gran och myr. Längre upp tar den typiska fjällbjörkskogen vid innan jag kommer upp på en mycket vidsträckt fjällhed som närmast ger intryck av evighet som det öppna havet.
















Utsikten är ju alltid den stora belöningen vid toppbestigningar...här med Hornavan i blickfånget ända in till de höga fjällmassiven i väster.

Inga kommentarer: