lördag 13 juli 2013

Invid radion

När jag är stugan så finns det gott om mycket, bl a tid i överflöd. Det jag gör allt för lite av annars får mer av livets utrymme i stugan. Att lyssna på radions P 1 är ofta riktig kvalitetstid. Vi ska vara tacksamma över att vi har denna kvalitetsradio som kan agera oberoende av såväl kommersiella som politiska intressen. Ordet och tanken är fri och jag får chans att lära mig mer.
Ett av dessa kvalitetsprogram är ”Allvarligt talat”.  För några dagar sedan kunde jag här vid eftermiddagskaffet lyssna på författaren PO Enqvists svar på olika lyssnarfrågor om att vara udda, om själen, om otrohet och om försonats med den som redan har gått bort. Med PO:s tänkvärda reflektioner ger han oss lyssnare möjlighet att pröva de stora existentiella frågorna.
Här i stugan har jag tiden och ro att lyssna och ta mig an dessa stora frågor. Det är inte bara nutidens gaspedal där allt snabbt flimrar förbi.

En fri och oberoende radio är och kommer att förbli viktigt i en tid i sken och där mycket av livets fundament riskerar att behandlas som en färskvara, utan långsiktighet och hållbarhet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,  

Inga kommentarer: