söndag 10 februari 2013

En liten historia om hamburgare och moms


















Det ska sägas direkt, jag är ingen storkonsument av hamburgare. Men, som en vän av rutiner och upprepningar brukar jag äta en en friskoburgare med vatten en gång per vecka på Max hamburgerrestaurang. Att det blir just friskoburgare beror på det godare brödet. Dessutom är roligt att se lite människor efter några timmar på kontoret och havregrynsgröten hemma vid köksbordet behöver varieras emellanåt. Har jag tur sammanstrålar jag med någon kamrat. Om inte annat ser jag ofta vårt kommunalråd Karl Pedersén. Han liksom många lulebor tycks gilla hamburgare.

För drygt ett år sedan sänktes restaurangmomsen från 25% till 12 %. En av de många märkliga skattesänkningar den borgerliga regeringen har genomfört. Kurt Bergfors Maximperium gjorde en stor sak av det hela. Man gick ut i en kampanj som hette "momsfilibabba" och proklamerade att hela momssänkningen skulle komma hamburgerätarna tillgodo. Man bjöd till och med våra riksdagsmän på hamburgare som tack i den allmänna glädjeyran.

Så här i efterhand vet vi att många restauranger inte sänkte sina priser överhuvudtaget, utan bara ökade sina vinstmarginaler. Jag kunde i alla fall glädjas åt att min friskoburgare sänktes från 46 kronor till 43 kronor. Inte med hela momssäkningen, men Max var trots allt bättre än de flesta.

När jag för några dagar sedan tog min sedvanliga friskoburgare och hade mina 43 kronor i handen så säger hamburgerbiträdet att den kostar 46 kronor! Jag tittade frågande på honom medan han sa "allt blir ju dyrare". Jaha, tänkte jag, så var det den momsbluffen. Vi lever i en tid med en gungig världsekonomi och knappt någon inflation över huvudtaget och då tar Max igen hela momssänkningen, åtminstone på min friskoburgare.

Lurade är vi som vanligt, men luleborna och alla andra kommer nog troget fortsätta att äta på Max. Det är ett varumärke som lär stå sig oavsett vad som händer i övrigt i vårt län och land.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Spessartin sa...

Speciellt intressant att "allt blir dyrare" när vi snarare tycks ha deflation än inflation...

Johan sa...

Allt kan "säljas" med argument och i ett huj är momssäkningen borta. I luleå läser jag att krögarna skyller på grossisterna när lokaltidningen konstaterar att lunchproserna har nått en ny rekordnivå.