tisdag 13 april 2010

Vårmarkören



Nordlig utpost gillar rutiner och upprepningar. I ett stundtals rörigt och intensivt liv är det viktigt med såväl dagliga rutiner, som återbesök tillvälkända platser och sammanhang. Det ger livet lite mer av stadga, möjlighet till återhämtning och ge saker man gjort rätta proportioner.

I naturen och fåglarnas värld finns också vänner för rutiner och upprepningar. Den i mitt tycke bästa representanten är sädesärlan. I går såg jag honom för första gången i en av Umeå parker. Sädesärlan är datumflyttare. Det innebär att han återkommer ungefär samma dag varje år. I Luleå tror jag det är den 18/4, så då är det väl rimligt att tro att den kommer till Umeå ett antal dagar tidigare.

På så sätt blir sädesärlan en vårmarkör av rang som oavsett väder och vind återkommer samma tid varje år. Utöver detta är sädesärlan en social figur. När jag är ute i naturen och stannar vid ett tag kan jag vara ganska säker att få besök av sädesärlan.

När livet gungar känns det tryggt att uppreparen sädesärlan är tillbaka.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: