söndag 19 juli 2009

Årets utskällning

Luleås senaste nyrikeområde heter Svartöbrinken och ligger mellan Svartöstaden och centrum. Området benämns bland lulebor för "Gazaremsan". Jag har inte fullt ut förstått innebörden av detta till denna kväll. Jag gick på en skön kvällspromenad längs och med vattnet och passerade under promenaden Svartöbrinkens kvarter. Det skulle jag visst inte ha gjort. Helt plötligt skriker en äldre man från en balkong- "ge dig i väg härifrån, det här är privat område" (Mannen använde även mer bryska ord som jag inte ska smutsa ner bloggen med).

Enda gången någon arg människa har skrikit åt mig från en bakong var när vi som barn var väl högljudda på vår innerstadsgård. Detta skedde någon gång i slutet av 1960-talet. Herr Holms reaktion den gången var helt förstålig, även om vi barn agerade med barns oförstånd.

Den riktiga Gazaremsan omgärdas av både höga murar och taggtrådsstängsel. Måhända så finns det osynliga murar och stängsel kring Svartöbrinken som en nybliven Svartöstadsbo inte har sett.

Mitt glada humör solkades för ett ögonblick ner innan jag bara log innombords åt denna rivirpinkande gubbstrutt. Mest tragiskt för honom och en sliten klyscha är inte det konstigt att världen är full av krig och konflikter då människor och grupper är så måna om om sina revir.

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: