fredag 26 maj 2023

Tankar och livsfragment 26 maj 2023 - i det anspråkslösa

 

Det är en blåsig och lite kylig dag. Årstidsväxlingen har bromsat in. Skönt tycker jag. Det här är en tid på året då förändringarna i naturen går så fort. En mer arktisk vind stillar rörelsen och ger möjlighet till vila i den skira grönskans tid.

Dagens fotvandring sker i de stadsnära markerna. Marker som inte gör så mycket väsen av sig, men som kan vara så bildsköna i sin anspråkslöshet.

Paradoxalt nog är de stadsnära skogarna mycket mindre påverkade av de storskalaliga skogsbruket. Här slipper jag se fula kalhyggen utan vandrar i varsamt brukad eller nästan orörd skog.

Jag sitter länge i vindskyddet med med kaffet, smörgåsen och mandelkubben i vindskyddet. Jag lyssnar på vindens sus i skogen och vågskvalpet mot stranden. Tänker mig bort till en annan tid, säg kanske för 3 eller 4 tusen år sedan då klipphällen så sakteliga reste sig ur havet.

Idag är havet en bit bort och den tidigare havsmiljön har blivit en fin insjö till glädje för många. Jag uppskattar denna miljö och återkommer ofta. Det vackraste och mest meditativa finns ofta mycket närmare än vad vi  tror. Vi behöver inte jaga efter vinden, den blåser ändå...

Inga kommentarer: