onsdag 17 maj 2023

Tankar och livsfragment 17 maj 2023 - i Lars Vilks marker

För en tid sedan gjorde jag en vandring på Kullahalvön i nordvästra Skåne. Väl på plats i dessa marker ingick naturligtvis en avstickare till Lars Vilks drivvedsskulpturer "Nimis"

Lars har skapat dessa installationer på en ganska otillgänglig plats som ingen skulle besöka om det inte var just för dessa märkliga installationer.

Lars Vilks var under sin livstid en kontroversiell konstnär med många vänner och fiender. Hans tragiska död i en bilolycka var ganska typisk för Lars omtumlande liv.

Trots den avsides plats för installationerna, med en kraftig brant ner till havet, så kom regelbundet nya besökare under den tid jag var där. Jag skulle tro att dessa konstinstallationer är de mest sedda på plats i Sverige.

Jag blev sittande på platsen en ganska lång stund. Jag förundrades över Vilks drivkraft när han skapade allt detta. Om det finns en himmel så tror jag Lars Vilks ler där han sitter när han ser vilket intresse det finns för dessa skapelser. Jag tror inte heller Lars har något emot att människor klättar i skulpturerna. På så sätt förkortas  med all säkerhet deras livslängd. Lars trivs nog med att se att människor är nyfikna och har roligt. Tids nog bryter entropins lagar ändå ner allt det skapade.

Kanske den mindre kända stenskulpturen "Arx" får en längre livslängd i sitt material av sten och betong. Vid mitt besök satt två korpar på Arxinstallationerna och betraktade oss människor. Det tror jag också Lars Vilks skulle ha gillat...

2 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Det tror jag också att Lars Vilks skulle ha gillat, detta med fåglarna som satt där.
Trevligt inlägg, är glad att jag hittade hit!

Johan sa...

Tack för en lika trevlig kommentar!