söndag 14 juni 2020

Vandring i nära landskap 5 - Hembergsleden



 Varma dagar kan vara mer krävande för vandring i lågterräng. I helgen har det varit varmt och solen flödat utan uppehåll. Lagom utmanande är den lilla leden Hembergsleden någon kilometer nedan Ralph Lundstensgården i Ersnäs. Det är en 6 kilometer rundslinga som ger bra utdelning i utsikt och fina skogspartier.

Leden ger ett bra perspektiv på det kustnära landskapet. Jag vandrar genom torr barrskog, fuktigare granskog där myggen trivs och börjar vara på gång. I de högre partierna passerar jag ett par myrar. De typiska klapperstensfälten finns också liksom klipphällarna som visar på vad den gamla strandlinjen än gång låg efter den senaste istiden.



På bergets högsta punkt har passerar jag fina iordningställda rastplatser. Här stannar jag till, dricker mitt kaffe och ser ut över landskapet - åkermarken, våtmarkerna, innerfjärden och de låga bergen. I horisonten skymtar havet och staden Luleå.

Spår av mänsklig exploatering finns förstås även här. Ett litet gruvhål påminner om en svunnen tid. Det stora hygget längst bort på leden är däremot helt nytt. Tråkigt att inte ens denna miljö ska få vara ifred.

Vandringen gav trots allt mersmak. Hit kommer jag gärna tillbaka. Stilla och lugnt, två mil från staden.

Inga kommentarer: