tisdag 18 september 2018

Svampen



 Sensommaren och den tidiga hösten är min bästa årstid. Denna period och också högsäsong för svampen. Under ett antal veckor är skogen full av naturens alla läckerheter som kremlor, soppar, skivlingar och riskor.

Många gillar att plocka bär, men jag föredrar svampen. Medan bärplockningen har något industriellt över sig så andas svampplockningen stillsamhet, kontemplation och en nyfiken blick.

I år har det varit förhållandevis mycket svamp trots torkan. Svamp gillar även värme som vi har haft ett överflöd utav. Dessutom kom efterlängtade regn under augusti och därmed var svampsäsongen räddad.

Jag upphör aldrig att förundras över de flestas stora respekt, för att inte säga rädsla för att plocka svampen. Kantareller känner de flesta igen, men få förunnade att hitta. Utöver kantarellen finns det många läckerheter i naturen som vi med förhållandevis liten kunskap kan lära oss att känna igen.

Alla soppar är ofarliga och alla utom en, den sällsynta gallsoppen, är ätliga. Sopparnas undersida är så lätt att känna igen så den borde alla kunna lära sig, Flera av de övriga  familjerna i svampklubben har skivor på undersidan och kan vara klurigare. Nästan alla kremlor är matsvampar och ingen är farlig. Många kremlor är härligt röda och man känner igen skivorna då dessa smulas vid beröring.

De farliga svamparna är de helbruna skivlingarna. Dessa känner du lätt igen.

Svampen är på många sätt en outnyttjad resurs för oss människor. Djuren i naturen kan mer än oss. På många av mina svamputflykter har de tagit för sig av delikatesserna före mig. Det får jag leva med. Jag är ju blott en tillfällig besökare i deras marker.

Inga kommentarer: