tisdag 21 juni 2011

Ockelbo



Jag är uppväxt 5 mil från Ockelbo, men har aldrig tidigare satt min fot där. För en tid sedan gjorde jag ett kort besök samhället. Under barn- och ungdomsåren var Ockelbo markören att nu närmade vi oss Gävle med nattåget och hemmet efter ett långt sommarlov i Lappmarken. Sedan var det bara byarna Råhällan och Åbyggeby kvar innan det var dags för avstigning vid Gävle centralstation.

De flesta skulle nog inte ha en aning om var Ockelbo återfinns på Sveriges karta om det inte vore för en viss prins som är uppväxt där. Sedan var naturligtvis Ockelbo tidigare ett känt skotermärke, men hur väl bevandrade skoteråkarna är i geografi låter jag vara osagt.

Ockelbo är just det där anspråkslösa samhället någonstans i Sverige som inte förhäver sig. Jag besöker samhället en grå junidag. Inte mycket händer utåt sätt. De människor jag pratar med säger att Ockelbo är ett bra ställe att bo på. Det är en trygg miljö att växa upp i och behöver man mer service är inte Gävle långt borta

Vi äter på gästgiveriet som ligger på en upphöjd punkt strax utanför samhället. Gästgiveriet var i gamla tider boplatsen för jägmästaren. Idag är det inte skogsbruket som föder bygden, utan ett rikt utbud av småföretagare som tror på framtiden.

Kanske är det i det lilla samhället möjligheterna finns. Ockelboborna tror det. Jag är benägen att hålla med.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: