måndag 28 juni 2010

Sommartid



Med boken i mitt knä, sitter och drömmer mig bort.

Blir varse alla kontraster. Vinden som skyndar, för att ögonblicket senare stilla sig. Molnen som likt vita vantar rusar över himlen och blandar varmt och kallt beroende på i vilken utsträckning solens strålar når min hud.

Blir varse alla fåglar. Knipan som gör sina utfärder från holken. Sädesärlorna som redan har flygfärdiga ungar som matas av sina föräldrar. Ladusvalan däremot, har just hittat sin boplats invid taknocken efter kanske en tidigare misslyckad häckning.

Blir varse mitt eget tillstånd. Fåglarnas intensiva aktivitet och min avsaknad av densamma.



Blir varse en känsla av välbefinnande. För tillfället är jag i samklang med naturen. Jag och fåglarna omkring mig lever i nuet, om än på helt olika villkor. Jag med mitt betraktande öga med en känsla av frid. De med fokus på näringsintag för att värna om livet.

Fåglarna värnar om sin framtid och jag om min. Det är sommartid….

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Inga kommentarer: