söndag 16 juni 2024

Tankar och livsfragment 16 juni 2024 - i nuet och bland minnen

 

Jag sitter under parasollet i min stuga. På denna plats sitter jag ofta, med eller utan uppfällt parasoll. Ibland med kaffet och giffeln. Andra gånger bara med boken eller något annat skrivet.

Någon enstaka mygga kan distrahera, annars är det här platsen där tankarna kan komma och gå och jag kan lyssna på de trygga ljuden - knäppningar i takplåten, träden som rörs av vinden och på flugsnapparen som ännu hoppas att hitta en partner.

Här är platsen för varat och samtidigt då platsen där alla minnena kan ta gestalt i ett nytt ljus. 

Jag fortsätter läsningen av min mammas dagböcker. Genom någon annans tankar blir även delar av mitt tidigare liv belyst på nytt. Det är en spännande och ibland en lite jobbig resa där jag genom hennes ögon ser allt som var. Livet går inte i repris och jag tror att alla som var med då handlade efter bästa förmåga utifrån försättningarna. Här finns i allt så mycket kärlek och omtanke.

Just idag är det 55 år sedan min far dog i en trafikolycka. Det är en lång tid, men här är minnena ännu så tydliga. Jag var med i olycksbilen och fick leva vidare. Livet kom att ta en annan riktning.

Kaffekoppen är urdrucken och fortsätter omläsningen av Paul Austers "Att uppfinna ensamheten". Även Auster har sedan en tid lämnat jordelivet. Tur nog finns allt det han har skrivit kvar.

Inga kommentarer: