söndag 28 mars 2021

Om ett socialliberalt partis död

 

Idag på eftermiddagen bevittnade döden av ett socialliberalt parti - Liberalerna som vi känner dem. Låt vara att glidningen högerut har pågått en tid, men det har trots allt funnits krafter i partiet som har gjort motstånd.

Jag minns väl en annan tid då jag efter gymnasiet arbetade som klubbombudsman för detta partis ungdomsförbund. Det var som sagt en helt annan tid då ungdomsförbundet i många frågor var progressiva och drev på moderpartiet från vänster. För mig som då ville engagera mig mig politiskt var det ett naturligt val då. Jag har väldigt svårt att tro att någon som på den tiden verkade i den progressiva socialliberala rörelsen kunde ana att samma parti med ett annat namn nu kan tänka sig i framtida regeringssamverkan med stöd av ett populistiskt nationalistparti med nazistiska rötter.

Nu är vi där som många av oss länge har fruktat. Den politiska kartan ritas ännu en gång om och Åkessons parti kan efter nästa val sitta i guldsitsen. Sverigedemokraterna länge indirekt påverkat politiken. Om något år är det riktigt allvar - då kan de vara med och styra landet även om alla s k liberaler vägrar uttala det högt.

Det vi nu kan hoppas på är att Sabunis Liberaler en gång för alla kastas ut från riksdagen efter nästa val. Med det vägval de gjort idag är det inte förtjänta något annat. Den socialliberala rösten har tystnat...

Inga kommentarer: