söndag 16 juni 2019

Stor avskalad musik tillsammans med ett piano



 Det har varit sommarens hittills finaste dag. En dag som gjord för sol och ännu kalla bad. Så blev det även för mig, första sommardoppet inkluderat. Denna fina sommarsöndag fick jag tidigarelägga mina långsamma morgonrutiner med frukosten tillsammans Dagens Nyheter för att ta del av sol och bad.

Anledningen - min gode vän Svens son, Anders Teglund skulle spela på Norrbottens museum. Anders har gjort en avskalad pianoskiva kallad "Björkris" som vi församlade skulle få avnjuta i den stilla miljön.

I det stora musikaliska universum vi omges av idag bjuder Anders in oss till ett universum i det lilla. Den avskalade och bitvis improviserade musiken blir som den bästa poesi....både i och mellan tonerna finns så mycket andakt och mening. För mig blir det en stor liten resa i självaste livet. Musiken är tänkt att fånga det vanliga livet och dess trivialiteter i en hyresrätt. Så är det för den som vill se det så, men som all stor konst skapar du meningen inom dig själv när du bjuder in till ett aktivt lyssnande.

Anders bjöd in till en stor upplevelse. En upplevelse som jag då och då kan komma tillbaka till i min hyresrätt. Jag köpte utan tvekan Anders vinylskiva. Mitt första vinylinköp på över 30 år. Nu vet jag att jag alltid har en god vän som väntar därhemma om och när jag behöver lugn och frid i mina tankar. Tack Anders!

Inga kommentarer: