fredag 10 augusti 2018

10 augusti 2018, utdrag ur dagboken - semesterns elfte timme



 Allting har ett slut, även semestern. Jag som har haft förmånen att dela upp min ledighet börjar där jag slutar, d v s i min stuga Grova.

Kan summera en blandad och fin ledighet. Mycket stugvistelse, några spännade vandringar och ett trevligt besök i barndomsstaden Gävle.

Visst finns det en viss melankoli när något tar slut. Dagen bjuder på  ett ihållande regn, något som skulle kunna förstärka just den där melankoliska känslan.

Det är faktiskt första dagen under min ledighet jag verkligen omsluts av regnet. Egentligen borde jag bli irriterad då jag har ved att kapa och klyva. Men, irriterad är jag inte. Stugägaren Johan är inte rådlös. Det stora parasollet kan användas till annat än att skydda sig från solen så jobbet går om inte som en dans, men rätt bra ändå.

Faktum att är att jag jublar inför denna normalitet som heter regn.  Vi har haft varmare och torrare än på väldigt länge, så ett livgivande regn tänder inte elden, men väl min livsgnista.

Att höra skvalet därute är skön musik och ger hoppet om svampen som är så rolig att plocka. Och- snart kommer sensommar och tidig höst, min favorittid på året, bara det!

2 kommentarer:

Unknown sa...

En så varm natt och även på dagen! Så härligt att det regnar här också. Så sport på TV för mig.

Johan sa...

Biospheres Substrata (elektronica) passade fint vid middagen till det kulna vädret med tända ljus.