söndag 6 maj 2018

6 maj 2018, utdrag ur dagboken - på cykeltur i Norrbottnisk vår



Som den Norrbottenspatriot jag är måste jag få göra ett erkännande - den Norrbottniska våren kan suga! Efter den fina femte årstiden, d v s vårvintern inträder en ganska dyster period - staden är ful och skitig efter en snörik vinter och vandraren i mig går på sparlåga. Vandra gör man bara längs med vägar eller cykelvägar. Skogen är fortfarande snötäckt med en snö som gör det svår att ta sig fram. När jag ser alla härliga vandringsbilder från den södra delen av vårt avlånga land kan jag verkligen längta dit.

Trots ensiffriga plusgrader försvinner snön fort i år. Snön isolerar och tjälen är obefintlig. Lite välkommen jordvärme hjälper till.

Idag när vi fick en liten släng av tvåsiffriga plusgrader blev vandraren cyklist. Gjorde en lång och skön cykeltur längs med fjärdar och vattendrag för att höra och se naturens och vårens främsta budbärare - fåglarna. Visst var de flesta på plats -  tranor, gäss och storspovar på fälten. Allahanda måsfåglar i lufthavet, grönbena i vattenbrynen, bofink och rödhake i skogen och en av kungarna på jakt - fiskgjusen.

På hemväg blev det tid för ett långt kaffestopp hos vännen Sven på uteplatsen. Det värmde härligt i solen. Längs efter bodväggen stod skidor och snöspadar fint uppställda. Lite malplacerade kan tyckas...men vi vi är ju i Norrbotten. Vi vet sällan när väderbakslaget kommer...men det brukar komma. I Norrbotten är vintern normaltillståndet - därför gör vi klokt att inte städa undan den för tidigt...

Inga kommentarer: