lördag 3 december 2016

3 december 2016, utdrag ur dagboken - svart fredag och 4,3 Jordklot



Veckan som varit har gått i överflödets tecken. I måndags var jag på fest för alla oss som har tjänat kommunen under 25 strävsamma år. Igår åt jag av ett överdådigt julbord på stadshotellet efter en trevlig personaldag. Allt har varit trevligt  med många goda samtal och utväxlade leenden.

Det känns som jag har tillbringat dagar i den bubbla som de flesta lever i...överkonsumtionens lockande väsen.

Idag har jag återhämtat mig en smula...ätit vegetarisk biff och druckit ekologisk öl. Utanför min varma ombonade lägenhet är det härligt kallt och mörkt. En högst normal decemberkyla som börjar bli allt mer onormal.

För det mesta är ju långt ifrån det normala. För att översätta vårt sätt att leva ligger ordet idioti nära till hands. Det är som att låna pengar... istället för att avbetala, så lånar vi mer. Men...till skillnad från ett simpelt SMS-lån är det av vår Jord vi lånar. Det handlar ju inte om någons utan hela mänsklighetens konkurs.

För en tid sedan fick vi veta att vi svenskar i genomsnitt konsumerar 4,3 gånger mer än vad vår Jord producerar. Vad värre är... vårt sätt att leva och begå rovdrift på planeten bara ökar.

Förutom att vi har fått en klimatförnekande amerikansk president som skryter med att han inte läser böcker har vi sedan några år importerat den amerikanska svarta fredagen. En makaber köpfest som ska hetsa oss att överkonsumera ännu mer inför julen.

Genom att tänka negativt kan jag navigera i en allt mer absurd värld. Jag tycker synd om alla dessa positiva människor som bara går på utan distans och reflektion. De är många, alltför många...

Inga kommentarer: