torsdag 19 september 2024

Tankar och livsfragment 19 september 2024 - sista värmen i en kall girig tid

 

Tittar ut genom fönstret. Det är lugnt och fint bland träden där björkarna börjar skifta i höstens färger. Det är en varm dag, den sista dagen med sommarvärme.

Naturen lugnar och värmer i en girig tid. Idag presenterar högern sin höstbudget. Den är inte lugnande att lyssna till. Många miljarder kronor går till dem som redan har för mycket. Pengar att spendera till sådant de inte behöver och troligen till aktiviteter som ytterligare förvärrar klimatkrisen.

De som behöver får inget eller väldigt lite. Det är verkligen klasspolitik och tillika klimatorättvisa. Högern jublar.

Det kanske måste gå riktigt åt helvete innan det ljusnar i horisonten när den blåbruna makten visar sitt rätta ansikte.

En omsvängning i politiken måste bli allt mer radikal ju längre vi väntar - annars brakar välfärden på allvar ihop, tågen slutar att gå och klimatförsummelserna gör att våra barnbarn kommer att hata oss.

Vi lever i en girig tid. Jag är pensionär och får kanske ett par tior extra nästa år. Jag är inte bitter. Jag har det bra. 

Jag önskar inte mer pengar som jag faktiskt inte behöver. Jag önskar mig bara en sund jämlik fördelning av resurserna och satsningar på miljö och klimat. Vi har bara en enda Jord...

Inga kommentarer: