söndag 23 oktober 2011

Björn Åkerstrand - ett diktarjag



Min nära vän Björn Åkerstrand har skrivit och skrivit. Otaliga är de skrivarböcker som han har fyllt med ord under alla dessa år.Ur detta skrivande har nu ett moget diktarjag sett dagens ljus. Björn har många gånger tvivlat och tappat farten för att sedan åter fina tron och styrkan på sin förmåga. Nu har Björn debuterat med sin lilla stora bok "Rörd över detta orörda vita". Björn skriver om det omöjliga och möjliga att vara människa, om jag och du och allt det där som ständigt måste formuleras och förstås i ett nytt ljus. Björn väljer ofta den koncentrerade haikudikten som sitt uttryck.

"Vi är inte bara språk och tystnad
Vi är mycket mer
om än i missförstånd"

Andra gånger blir dikten till en liten berättelse, dock utan att tappa täthet och koncentration.

"vi kan i alla fall enas om vädret
även om rodnadens insikt
är på väg att berätta
en helt annan historia

Den annorlunda tiden
såg jag i mig själv
inga förklaringar i sig
bara förändringar hos dig

den grå dagens barmhärtiga blick
den grå dagens obarmhärtiga blick
med promillehaltens
avgörande decimaler"


Med Björns koncentrerade texter får vi följa en livsresa. Den kan även vara min och din.

Björn Åkerstrands bok finns att köpa via Teg Publishing.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer:

Frede sa...

Fina och genomarbetade dikter. Kul för din vän. Det är min själ inte lätt att bli publicerad i dessa dagar. Än mindre som poet. Men han har det ju i sig - det kan man lätt märka när man läser. Texterna berör, trots sitt kondenserade format (eller på grund av det?)

Johan sa...

Att koncentrera ett skrivarliv i sparsmakade ord är att öppna upp för livet och livets alla tolkbara möjligheter.