tisdag 2 januari 2024

Tankar och livsfragment 2 januari 2024 - minus 29,4 c

 

Det är kallt därute och det är varmt härinne. Tittar på alla domherrarna som sitter i lönnen utanför mitt fönster. Hur många av dem ska klara denna kalla dag och de kommande? Det är kallt därute, men jag har det skönt i min ombonade värme.

Det är kallt ute och klimatskeptikerna mår gott. De har fått billigare bensin och diesel och de tror inte på en allt varmare värld. Titta ut - det är ju så kallt. Ja, nästan som förr.

Jo, det är kallt ute. Någonstans på vår Jord är det kallt även om planeten blir allt varmare. Just nu bor jag på en sådan plats. Jag får uppleva något av normalitetens puls, får en respit i en allt varmare värld.

Det är kallt ute och jag vet att mörkret och globala hot bereder ut sig i en allt snabbare takt.

Det är kallt ute, men så varmt och skönt här inne. Jag försöker känna det aldrig sinade hoppet när ljuset kommer tillbaka. Jag ser redan att dagarna har blivit något längre. Snart ser jag åter solen från min balkong.

Det finns ännu en gnista av hopp hos mig. För domherrarna kommer det att ljusna. För oss människor vågar jag inte, men vill tro på ljusets återkomst, snart...


Inga kommentarer: