torsdag 28 december 2023

Tankar och livsfragment 28 december 2023 - moralisten

 

Jag skrev för en tid sedan om många människors osunda klimathandlingar när vi är inne i en eskalerande klimatkris. Jag nämnde att det var svårt att prata om det i olika sociala sammanhang då jag uppfattas som obekväm och jobbig. Mitt förhållningssätt har istället att vara tyst med hoppet att jag i någon mån påverkar och gör gott.

Jag har fått kritik för min hållning, att mitt beteende bidrar till att moralisera och att jag försöker vara bättre än andra.

Jag är nog en moralist, men jag tror att vi alla i någon mån är moralistiska och värderande. Troligen är den störste moralisten den som som är blind för sitt eget moralistiska beteende.

I SAOL definieras en moralist som "en person som försöker påverka andra till handlande som är moraliskt riktigt enligt vederbörandes mening" SAOL säger också i sin definition att ordet i någon mening uppfattas som nedsättande, alltså, något som är dåligt.

Inte så kul att vara moralist med andra ord, men å andra sidan kan det vara fegt (eller rent av omoraliskt) att inte reagera på handlingar som kan skada andra.

Om din frihet och dina livsval skadar mig och min frihet, måste det ge mig rätten att säga ifrån. Det här kanske är enkelt att hålla med om någon röker inomhus och sprider skadliga ämnen. Men hur ser vi på ordet frihet och skada när det gäller osunda  klimathandlingar? Att du t ex väljer att flyga väldigt mycket och kör en onödigt stor bensinslukande SUV skadar inte mig här och nu - men dina och många andras val bidrar till att kommande generationer kommer att  påverkas av oöverblickbara skador på klimat och ekosystem.

När det gäller klimatförändringarna menar jag att det är så vi måste se på skada och frihet. Om det sker till priset av att uppfattas som moralist så får jag leva med det, alternativet är helt enkelt värre...

1 kommentar:

Anonym sa...

https://x.com/boyeunique/status/1741702713866440709?s=61