måndag 2 oktober 2023

Tankar och livsfragment 2 oktober 2023 - ännu en skog är utmätt

 

Jag visste att det är på gång. Ännu en av dessa fina kontinuitetsskogar någon kilometer från min stuga ska avverkas. Nu är det dags. Diverse markörer i terrängen visar det.

Blir ledsen över det som sker. Såvitt jag förstår blir det här en totalavverkning där nästan inget lämnas kvar. Det blir ännu ett i raden av fula och svårföryngrade hyggen i området och ytterligare ett exempel på människans kortsynthet utan hänsyn till var naturen tål.

Jag har otaliga gånger gått på stigen genom detta skogsparti. Kunnat konstatera hur varsamt denna fina skog har huggits genom åren. Skogen har varit ett bra exempel på hållbarhet samtidigt som den har varit vacker och luftig att vandra i.

Men snart är skogen borta. Ett sågverk i Luleå har köpt den. 

Det som gör mig extra beklämd är hur man använder snittslingen som markerar naturvårdshänsyn. Här är det inga gamla furor eller boträd som ska lämnas. Snittsligen följer stigen genom området. Ett av träden är ett hänsynsträd - just därför trädet står intill stigen.

Det som skyddas är stigen. Frågan är om någon vill gå den när skogsskördarna har gjort sitt....


2 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag förstår inte hur man tänker. Tar inget ansvar för framtiden.

Johan sa...

Pengar och brist på tankar är kanske svaret. Svenskt skogsbruk är en paria.